יום ראשון, 9 באוגוסט 2009

טיול בשכונה, ארמון שרלוטנברג, הרובע הבווארי ועוד בירה

טיול בשכונה
שבוע שני שלנו בברלין ועדיין לא טיילנו בשכונה הקרובה לביתנו. הבוקר יוצאים לטיול רגלי בשכונה. בכיכר וינטרפלד, מהלך דקות בודדות מהבית, אנחנו מוצאים את תיאטרון הבובות של הבובנאי האנס וורסט. לצערי התיאטרון סגור מרבית שעות היום. אמנם צפויה הצגת ילדים בשעות אחר הצהריים אבל אני רציתי דווקא לבקר בסדנאות. אנחנו עושים סיבוב קטן במקום וממשיכים לגן השעשועים הסמוך. זוהי שכונת מגורים שקטה ממש במרכז העיר, בית ספר, כנסיה, גן שעשועים וגן ציבורי. ברחבה המרכזית הגדולה של כיכר וינטרפלד משחקים ילדים והורים ונוסעים בגלגיליות, סקייטבורד ואופניים. האוירה מאוד שלווה וידידותית לילדים ולמבוגרים, ממש קשה להאמין שאנחנו במרחק של שלוש מאות מטר מנולנדורף פלאץ. לכל המיבנים הציבוריים בשכונה יש קו ארכיטקטוני מעניין שמורכב מצינורות וכדורי מתכת.





ארמון שרלוטנברג
לאחר ששתינו קפה ממש טעים בכיכר וינטרפלד יוצאים ב U2 מנולנדורף פלאץ לתחנה המרכזית ליד גן החיות ומשם בקו 45 לטיול בארמון שרלוטנברג. בכניסה למבנה המרכזי של הארמון מפקידים את המצלמות - אסור לצלם. לוקחים מערכת הדרכה עם אוזניות Antenna Guide ממש כמו במקומות הקודמים. הארמון יפה עם תצוגות יפות של ריהוט, עיטורים וכלי חרסינה. התצוגה, מן הסתם, משוחזרת ברובה לאחר שחלקים נרחבים של הארמון ניזוקו במלחמת העולם השניה. הסיפורים שאנחנו שומעים באוזניות מרתקים אפילו יותר מהמראות שאנו רואים. מסתבר שחייה של הקיסרית סופי שרלוטה יכלו להיות רומן חברתי מדהים אלא שהן אינם פרי דימיונו של סופר אלא מציאות היסטורית מרתקת. סופי שרלוטה הייתה אישה חזקה ומשכילה שדאגה לפתח את מערכות התרבות של ברלין, דבר שלא היה בדרך כלל בראש מעייניהם של הקיסרים. סופי שרלוטה הייתה דמות נערצת על ידי שוחרי התרבות ושנואה על ידי בית הקיסרות ובעיקר על ידי בעלה. היא מתה בגיל עשרים ושש אחרי שהקימה מוסדות תרבות ומדע. את מותה אופפים סיפורים סותרים החל ממחלות, דרך התאבדות ועד רצח בידי בעלה הקיסר. בשלב מאוחר יותר נשמע סיפור נוסף לפיו לקתה במחלת נפש. הסיור בהחלט מעניין. בסיום הסיור אנחנו יוצאים לגני הארמון, כאן כבר מותר לצלם.






הרובע הבווארי
נוסעים ב U7 וב U4 לרובע הבווארי. ברחבת בית העיריה של שונפלד מתקיים שוק פשפשים. אנחנו מגיעים בשעה שהשוק על סף התקפלות ובכל זאת מספיקים לראות מוצגים שונים ומעניינים. כרגיל אנחנו נוברים בערימות של ספרי אומנות בגרמנית, שפה שאיננו יודעים לקרוא, במטרה לאתר ספרים שנושא תיאטרון בובות לליבי וכרגיל גם כאן לא מוצאים דבר. ממשיכים לעבר הגן הציבורי הסמוך, גן רחב ידיים, במרכזו מזרקה ומסביבה הרבה קבוצות של אנשים משחקים בכדורת שדה.



ברובע זה חיו לפני מלחמת העולם השניה כ 16000 יהודים בשכנות שלווה וידידותית עם שכניהם הגרמנים-בוואריים. תושבי הרובע היהודים חוו את הגזירות שהטילו הנאצים על היהודים אחת לאחר עד שלבסוף נשלחו כולם למחנות ההשמדה. עמודי התאורה של הרובע זרועים בשמונים שלטים שמציינים את הגזרות שהוטלו על היהודים ויוצרים אנדרטת זיכרון מתמשכת על פני האיזור כולו. כל שלט זיכרון מציין בצידו האחד את הגזרה בשפה הגרמנית ובצידו השני איור שמתייחס אל הגזירה.





מהרובע הבווארי ממשיכים ברגל לאורך רחוב גולץ עד כיכר וינטרפלד שליד ביתנו.

פסטיבל הבירה - סיבוב שני
אתמול נהנינו מאוד בפסטיבל הבירה. היום אנחנו יוצאים להמשיך לטייל לאורך הפסטיבל. החוויה דומה לזו של אתמול אלא שאז התייחסנו לאירוע כאל חוויה אנתרופולוגית, להסתכל על אחרים שותים בירה, ואילו היום תורנו לשתות. כפי שכבר סיפרתי אתמול, איננו מחובבי הבירה אך פטור בלא כלום אי אפשר.



בפסטיבלי שתיה מקובל לקנות את כוס הפסטיבל שהיא כוס קטנה יחסית - רק 200 מ"ל. כוס זו אפשר למלא מחדש בכל הדוכנים במחיר מופחת. רצינו לקנות כזאת כוס, שתהיה לנו גם מזכרת מהפסטיבל אלא שביום השלישי - יום הנעילה של הפסטיבל - לא נותרו כוסות. בלית ברירה קנינו בירה בכוסות של 350 מ"ל. בברלין נותנים לבירה כבוד, אין כזה דבר כוס פלסטיק חד פעמית לבירה, את הבירה מגישים בכוסות זכוכית מתאימות וגובים פיקדון של 2-2.5 יורו לכוס. אם תחזיר את הכוס - תקבל את הפיקדון בחזרה, לא תחזיר - תשאר בידך כוס בירה שכל כולה פרסומת של אותה בירה שלגמת. בסופו של דבר לגמנו יותר מסוג אחד של בירה וכולן ערבו לחיכנו. היום מחקנו דיעה קדומה בענייני בירה, מסתבר שבכל זאת יש בירות שטעימות גם לנו. בשלב זה של היום אנחנו כבר רעבים מאוד, אם לא שמתם לב - לא הזכרתי אוכל במהלך היום, טוב שתמיד יש לנו פרוסות לחם עשיר בתיק. בפסטיבל יש מזון עתיר שומן בשפע, אנחנו אוכלים מיני צלי עם כרוב כבוש חם כמנהג הגרמנים וחוזרים הבייתה לישון ב 21:45 , מחר בבוקר צריך לקום קצת יותר מוקדם לצאת לפוטסדאם.


View טיול בשכונה, ארמון שרלוטנברג, הרובע הבווארי ועוד בירה in a larger map

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה