יום שלישי, 11 באוגוסט 2009

תחנת הרכבת בגרונואלד, הגן הבוטאני והסביבה

תחנת הרכבת בגרונוואלד

לאחר ליל סופת רעמים סוער אנחנו קמים ליום גשום. יוצאים מהבית אחרי 10:30 ונוסעים באוטובוס קו M19 מנולנדורף פלאץ לתחנת הרכבת בגרונואלד. הנסיעה באוטובוס היא חוויה בפני עצמה, מרבית הנסיעות בתחבורה הציבורית מתקיימות בנתיבים תת-קרקעיים או על גבי גשרים שלא רואים מהם הרבה. בנסיעה באוטובוס קומותיים, ביחוד כשמתמקמים בחזית הקומה העליונה, יש הזדמנות לראות את העיר מכיוון אחר ולהכיר את ההבדלים בין האזורים השונים. כמו שאר אמצעי התחבורה, גם האוטובוסים מגיעים בדיוק מדהים בהתאם לרשום בלוח האלקטרוני שצמוד לכל תחנה במסלול.



לפני הכניסה למתחם התחנה ניצב עמוד זיכרון לזכר למעלה מ 50000 יהודי ברלין שנשלחו מתחנה זו במסלול שהוביל אותם אל המחנות בהם הם נרצחו. התחנה איננה פעילה כיום, היא משמשת כאתר היסטורי בלבד וכאנדרטה. בסמוך נמצאת תחנה חדשה פעילה שנוכחותה איננה מורגשת באתר התחנה הישנה. על רציפי התחנה חקוקים תאריכי ויעדי המשלוחים וכן מספר האנשים שנכללו בכל משלוח



המשלוח הראשון שמצויין לאורך הרציף הוא מאוקטובר 1941. אחריו המשלוחים גדֵלים ויעדיהם ערים במזרח: ריגה, לודג'... בחלוף השנים היעדים הופכים להיות שמות של מחנות ההשמדה והמשלוחים קטֵנים בהדרגה עד המשלוח האחרון ב 27.3.45 - שמונה עשר האנשים האחרונים שנשלחו מברלין אל מחנות המוות.
המסילה שמורה להנצחה כאילו הייתה פעילה אך בקצה הקרוב לתחנה הניחו לעצים לצמוח על גבי המסילה כאות להתחדשות ולכך שלא יעשה בה שימוש.



בקצה המרוחק של המסילה נמצאת טבלת מתכת עם כותרת עברית "לזכרון קורבנות השואה" ולידה פרחים טריים, רצועה בצבעי דגל ישראל וסרט שחור שממנו אנחנו למדים שאתמול ביקרה באתר משלחת של עירית חיפה. ליד הפרחים הונח נוסח חזון העצמות היבשות של יחזקאל.




ביציאה אנחנו רואים לצד הדרך אנדרטה נוספת בצורת לוח בטון ארוך ובו מוטבעות דמויות אדם שכאילו נגרעו מתוך הבטון.
אנחנו ממשיכים בדרכנו אל הגן הבוטאני. מסתבר שמסילת הרכבת שמובילה אל הגן בשיפוצים ואנחנו חוזרים אל תחנת האוטובוס לנסוע בקו 186 לגן הבוטאני.

רטהאוס שטגליץ Rathaus Steglitz

לפעמים דווקא אירועים בלתי מתוכננים מובילים אותנו למקומות מעניינים ביותר. כאמור בתחילת קטע זה, הנסיעה באוטובוס מאפשרת לנו לראות את הסביבה וכך אנחנו מגלים ממרומי הקומה השניה של האוטובוס את רטהאוס שטגליץ Rathaus Steglitz ואת השוק הכפרי שמתקיים בכיכר העיר. ובכן, אנחנו יורדים אל השוק במזג אויר חורפי [במונחי ארצנו], קר וגשום ומוצאים באחד מדוכני ממכר הירקות סיר עם מרק חם. את ההנאה אתם יכולים לראות על פני.



במרכז כיכר העיר נמצא קיר מראות ועליו שמות של יהודים שגורשו, יעדי הגירוש והתאריכים. בנוסף יש שם גם שמות ולידם תאריכים מתקופות שאחרי מלחמת העולם השניה, הכיתוב הוא בגרמנית ואיננו יודעים מה משמעות אותם שמות ותאריכים. המילה העברית היחידה על אנדרטת המראות היא "יזכור" בדופן האנדרטה ולמולה בדופן הנגדית כתוב "GEDENKE". בזמן ביקורנו מתקיים שוק כפרי שמשתקף במראות ומציג תמונה צבעונית וחייה על רקע המילים שמנציחות מוות ורצח המוני.





הגן הבוטאני

ממשיכים ב S1 אל הגן הבוטאני. גן בוטאני מאוד יפה כפי שהיינו מצפים שיהיה גן בוטאני. אנחנו נכנסים בשעות אחר הצהריים של היום הגשום, מטיילים בגנים הפתוחים ונהנים מצמחים ססגוניים שביניהם מעופפים פרפרים ונמלטים אל החממות כל אימת שהגשם מתגבר. החממות מיצגות אזורים שונים ברחבי העולם, תצוגה יפה אך ניכרים סימני טפיל שתקף את כל צמחי הגן ופגם מעט במרבית עלי הצמחים. בקצה הנגדי של הגן מצוי מוזיאון של צמחים ומאובנים. לאחר המוזיאון יוצאים ומדלגים בין הטיפות אל חלקות צמחי המרפא. ניתן לתמונות לאמר את דברם.





לצערנו הכתוביות הן בגרמנית בלבד.
חוזרים בקו 48 הבייתה לנוח מעט בטרם נצא לבילוי הערב.

ארוחת ערב בקאסטאניין Kastanienallee

אתמול סיפר לנו המדריך נדב גבלינגר שהמקום אליו יוצאים הצעירים לבלות ולאכול מצוי מצפון לאלכסנדר פלאץ בצומת הרחובות שונהאוזר, קאסטאניין ודנציגר. יוצאים לכיוון אלכסנדר פלאץ וממשיכים צפונה לתחנת U2 ב Eberswalder Strasse משם ממשיכים לטייל באזור. מקום זה היה שייך לצד המזרחי והוא מאופיין בארכיטקטורה המקומית ובקרונות החשמליות שנוסעות ברחובות. אכן מרבית המטיילים באזור צעירים, חלק לא מבוטל מהם מגיע באופניים אותם הם מחנים במגרש חניה ענק לאופניים בכניסה לאחד מאזורי הבילוי. לאורך כל הרחובות והחצרות מסעדות, בתי שתיה ומזללות בסגנונות מכל קצווי תבל עם העדפה ברורה למסעדות הדונר קבפ התורכי, מה שקרוי במחוזותינו בשם שוארמה. מיעוט המסעדות יקרות ורובן זולות, דווקא מסעדות שנראות כלפי חוץ עממיות מתגלות כיקרות ולהיפך, קשה מאוד להבחין במבט שטחי מה יקר ומה זול, העיצוב דומה וכל המסעדות מלאות. אנחנו נכנסים למסעדה בסגנון מקסיקני ובוחרים במנות יפות של אנצ'לדה עוף ובוריטו בקר בליווי אורז, שעועית וסלט - סך הכל פחות מ 20 יורו כולל שתיה. האוירה מאוד מתאימה לטעמי, אלמלא היה זה היום לפני אחרון אני מניח שהיינו חוזרים לבלות באזור זה.


View תחנת הרכבת בגרונואלד, הגן הבוטאני והסביבה in a larger map

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה